Regulamin Organizacyny Domu Pomocy Społecznej w Gryficach

Załącznik Nr 1 do uchwały Nr 39/22/2019

Zarządu Powiatu w Gryficach

z dnia 14 marca 2019 r.

 

 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ W GRYFICACH

 

 

Rozdział  I  - Postanowienia ogólne

 

 

§ 1

 

Regulamin niniejszy opracowany został na podstawie:

1. ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 z późniejszymi zmianami),

2. ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (tekst jednolity Dz.U z 2009 r., Nr 175, poz.1362 z późn.zm.),

3. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 Nr 157, poz. 1240 z późn. zm. ),

4. ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1458 z późn. zm.),

5. ustawy z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jednolity Dz.U. z 2008r. Nr 164, poz.1027 ze zm.),

6. ustawy z dnia 10.05.2018 r. o ochronie danych osobowych,

7. rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz.U. z 2005 r. Nr 217, poz. 1837),

8. rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE(ogólne rozporządzenie o ochronie danych),

9. Statutu Domu Pomocy Społecznej w Gryficach,

 

 

Rozdział II – Nazwa, siedziba i typ domu

 

 

§ 2

 

1. Ustala się, że nazwa domu brzmieć będzie „Dom Pomocy Społecznej w Gryficach”.

2. Siedzibą Domu są Gryfice, ul. Kościuszki 35.

3. Dom jest placówką zapewniającą całodobową opiekę osobom  przewlekle somatycznie chorym.

4. Dom przeznaczony jest dla 116 mieszkańców: budynek DPS przy ul. Kościuszki 35 dysponuje 62 miejscami, a budynek DPS przy ul. Kościuszki 71 dysponuje 54 miejscami.

5. Dom używa pieczątek podłużnych o treści: Dom Pomocy Społecznej, 72-300 Gryfice, ul. Kościuszki 35 oraz Dom Pomocy Społecznej 72-300 Gryfice, ul. Kościuszki 71.

 

 

Rozdział III – Cele i zadania domu

 

 

§ 3

 

1.Dom świadczy następujące usługi na poziomie obowiązującego standardu:

 

1) w zakresie potrzeb bytowych:

a) miejsce zamieszkania,

b) wyżywienie w postaci najmniej 4 posiłki dziennie, uwzględniając indywidualne potrzeby mieszkańców, posiłki dietetyczne zgodnie z zaleceniami lekarza,

c) dostęp do podstawowych produktów żywnościowych i napojów przez całą dobę,

d) odzież i obuwie w przypadku mieszkańców ich nie posiadających oraz umożliwienie zakupienia ich z własnych środków zapewnia się jej zakup dostosowując do potrzeb,

e) utrzymanie czystości;

 

2) w zakresie potrzeb opiekuńczych:

a) pomoc w podstawowych czynnościach życiowych,

b) pielęgnację, w tym pielęgnację w czasie choroby,

c) umożliwienie mieszkańcom dostępu do korzystania ze świadczeń zdrowotnych,

d) pomoc w utrzymaniu higieny osobistej, pranie odzieży,

e) zapewnienie środków czystości i higieny osobistej  dla mieszkańców , którzy nie są w stanie jej zakupić,

f) niezbędna pomoc w załatwianiu spraw osobistych;

 

3) usługi wspomagające:

a) świadczenie pracy socjalnej,

b) umożliwienie udziału w terapii zajęciowej,

c) podnoszenie sprawności i aktywizowanie mieszkańców,

d) korzystanie z  punktu bibliotecznego oraz codziennej prasy,

e) umożliwienie udziału w imprezach kulturalnych, okazjonalnych, i turystycznych,

f) umożliwienie zaspokojenia potrzeb religijnych poprzez kontakt z kapłanem zgodnie z wyznaniem mieszkańca,

g) sprawienie pogrzebu zgodnie z wyznaniem i wolą zmarłego mieszkańca,

h) zapewnienie warunków do rozwoju samorządności mieszkańców domu,

i) stymulowanie nawiązania, utrzymania i rozwijania kontaktu z rodziną i społecznością lokalną,

j) finansowanie mieszkańcowi domu nie posiadającemu własnego dochodu wydatków na niezbędne przedmioty osobistego użytku, w kwocie nie przekraczającej 30% zasiłku stałego, o którym mowa w art.37ustawy o pomocy społecznej,

k) zapewnienie przestrzegania praw mieszkańca oraz dostępności do informacji o tych prawach dla mieszkańca domu,

l)  zapewnienie bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych,

ł)  sprawne wnoszenie i załatwianie skarg i wniosków mieszkańców domu,

m) umożliwienie regularnego kontaktu z dyrektorem domu w określonych dniach tygodnia i godzinach, podanych do wiadomości w dostępnym miejscu,

n) działania zmierzające do usamodzielnienia mieszkańca w miarę jego możliwości oraz umożliwienia podjęcia pracy, szczególnie mającej charakter terapeutyczny.

 

2. Zakres i poziom usług świadczonych przez dom powinny uwzględniać w szczególności wolność, intymność i poczucie bezpieczeństwa mieszkańców domu oraz stopień ich fizycznej i psychicznej sprawności.

3. W celu określenia indywidualnych potrzeb mieszkańca Domu oraz zakresu usług zgodnych ze standardami, w Domu działają dwa zespoły terapeutyczno – opiekuńcze składające się w szczególności z pracowników Domu, którzy bezpośrednio zajmują się wspieraniem mieszkańców, zwanych pracownikami pierwszego kontaktu.

4. Do podstawowych zadań pracowników pierwszego kontaktu  należy opracowanie indywidualnych planów wsparcia z udziałem mieszkańca Domu, jeżeli udział ten jest możliwy ze względu na stan zdrowia i gotowość do uczestnictwa w nim oraz wspólna z nim ich realizacja i okresowa weryfikacja.

5. Pracownicy pierwszego kontaktu działają w ramach zespołu terapeutyczno-opiekuńczego.

6 .Dom umożliwia i organizuje mieszkańcom korzystanie z przysługujących na podstawie odrębnych przepisów świadczeń zdrowotnych oraz pokrywa opłaty ryczałtowane i częściową odpłatność do wysokości limitu ceny przewidziane w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia. Dom może również pokryć wydatki ponoszone na niezbędne usługi pielęgnacyjne w zakresie wykraczającym poza uprawnienia wynikające z przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia.

 

 

Rozdział IV – Organizacja pracy domu

 

§ 4

 

 

1. Domem kieruje Dyrektor zatrudniony przez Starostę Powiatu Gryfickiego w oparciu o umowę o pracę.

2. Dyrektora w czasie jego nieobecności zastępuje główny księgowy lub inna osoba wyznaczona przez dyrektora.

3. Nadzór nad działalnością Domu sprawuje Starosta Powiatu Gryfickiego za pośrednictwem  Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Gryficach.

4. Dyrektor pełni bezpośredni nadzór nad pracą niżej wymienionych komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy.

5. Dom posiada strukturę zgodnie ze schematem organizacyjnym stanowiącym załącznik do niniejszego regulaminu.

6. W strukturze organizacyjnej wyodrębnia się następujący podział organizacyjny:

a. Dwa działy opiekuńczo-terapeutyczne w skład, których wchodzą:

- kierownicy działów

- główny specjalista fizjoterapii

- pracownicy socjalni

- terapeuta

- terapeuci zajęciowi

- instruktor kulturalno-oświatowy

- technik fizjoterapii

- kapelan

- dietetyk

- psycholog

- pielęgniarki

- opiekunowie kwalifikowani w domu pomocy społecznej

- opiekunowie medyczni

- opiekunowie

- pokojowe

- stażyści

- wolontariusze

b. Dział administracyjno-gospodarczy w skład, którego wchodzą:

- administrator

- referent

- kierowca

- konserwatorzy

- praczki

- szwaczka

c. Dział żywienia w skład, którego wchodzą:

- kierownik kuchni, dietetyk

- magazynier

- kucharki

- pomoce kuchenne

d. Dział finansowo-księgowy w skład, którego wchodzą:

- główny księgowy

- st. księgowe

- księgowe

- referent

e. Samodzielne stanowiska: inspektor ds. BHP i p.poż., inspektor ds. osobowych, inspektor ochrony danych osobowych.

7. Poza komórkami organizacyjnymi wymienionymi w pkt. 5 Dyrektor może tworzyć tymczasowo inne stanowiska lub zespoły usprawniające realizację zadań jednostki.

8. Do zadań i obowiązków Dyrektora Domu w szczególności należy:

  • reprezentowanie Domu na zewnątrz,
  • kierowanie bieżącą działalnością Domu,
  • usprawnienie organizacji, metod i form pracy Domu,
  • zapewnienie warunków niezbędnych do realizacji usług na poziomie obowiązującego standardu,
  • merytoryczny nadzór nad realizowanymi zadaniami,
  • nadzór nad gospodarką finansową i powierzonym majątkiem,
  • wydawanie zarządzeń, regulaminów wewnętrznych dotyczących funkcjonowania Domu,
  • kształtowanie właściwego stosunku personelu do mieszkańców,
  • udzielanie wyjaśnień w sprawach petycji, skarg i wniosków mieszkańców, ich rodzin oraz pracowników Domu,
  • współpraca z rodzinami mieszkańców, ich opiekunami prawnymi, kuratorami lub innymi znajomymi, z którymi mieszkańcy utrzymują kontakt,
  • współpraca z organami administracji rządowej i samorządowej oraz organizacjami pozarządowymi,
  • wykonywanie obowiązków pracodawcy w stosunku do pracowników zatrudnionych w Domu,

 

Zadania działów

 

§ 5

 

 

Do zadań Działów  Opiekuńczo – Terapeutycznych  należy w szczególności:

  1. wprowadzenie nowo przybyłych mieszkańców w środowisko Domu, zapoznanie z jego topografią, regulaminem mieszkańców oraz regulaminem Samorządu Mieszkańców,
  2. prowadzenie spraw związanych z procesem zaspokajania potrzeb społecznych i edukacyjnych mieszkańców Domu,
  3. prowadzenie opieki pielęgnacyjnej polegającej na karmieniu, zapobieganiu powstawania odleżyn u osób obłożnie chorych, ubieraniu, myciu, goleniu i kąpieli osób, które nie mogą samodzielnie wykonywać tych czynności,
  4. składanie zapotrzebowań na materiały w zakresie doposażenia mieszkańców Domu w ubrania, obuwie, bieliznę osobistą i inne przedmioty,
  5. organizowanie spraw związanych z zaspokajaniem potrzeb religijnych mieszkańców,
  6. opracowywanie indywidualnych planów wspierania mieszkańca i wdrażanie go w życie, z zachowaniem takich wartości jak: poczucie bezpieczeństwa, intymność, godność osobista, rozwój osobisty i wolność,
  7. opracowanie programów szkolenia i prowadzenie szkoleń wewnętrznych ukierunkowanych na pogłębienie wiedzy i praktyki w zakresie czynności opiekuńczych i terapeutycznych,
  8. pomoc w dokonywaniu zakupów dla mieszkańców (prowadzenie w tym zakresie prawidłowej dokumentacji), 
  9. pomoc w utrzymaniu kontaktu mieszkańca z rodziną, znajomymi, środowiskiem lokalnym oraz organizowanie wolontariatu,
  10. rozwiązywanie konfliktów międzyludzkich w środowisku Domu,
  11. prowadzenie szczegółowej dokumentacji mieszkańców (historii chorób, raportów, itp.) oraz dokumentacji bieżącego funkcjonowania działu,
  12. prowadzenie pomiarów: wagi, ciśnienia krwi, wzrostu, kontroli czystości itp.,
  13. ścisła współpraca z lekarzem POZ w zakresie usług zdrowotnych oraz pomoc mieszkańcom Domu w realizacji zaleceń lekarskich,
  14. ścisła współpraca z podmiotami realizującymi indywidualne zaopatrzenie mieszkańców w leki, środki pomocnicze i inne niezbędne artykuły medyczne,
  15. współpraca ze szpitalem, poradniami specjalistycznymi w zakresie prawidłowej realizacji procesu leczenia mieszkańców,
  16. odwiedzanie mieszkańców hospitalizowanych,
  17. współpraca z dietetykiem i lekarzem POZ w zakresie ustalania indywidualnych diet mieszkańców,
  18. organizowanie i prowadzenie zajęć w ramach terapii zajęciowej dla mieszkańców Domu metodami adekwatnymi do możliwości i zainteresowań mieszkańców,
  19. organizowanie turnusów rehabilitacyjnych i innych form rehabilitacji społecznej mieszkańców,
  20. wykonywanie zabiegów z zakresu fizjoterapii, zgodnie z zaleceniem lekarza oraz prowadzenie ogólno-usprawniającej rehabilitacji przyłóżkowej,
  21. organizowanie imprez okolicznościowych w ramach pracy kulturalno-oświatowej,
  22. prowadzenie spraw związanych z zameldowaniem, uzyskiwaniem dokumentów tożsamości, kontaktów z rodzinami lub opiekunami i kuratorami oraz spraw emerytalno – rentowych,
  23. prowadzenie spraw związanych z ewidencjonowaniem nieobecności mieszkańców oraz prowadzenie rozliczeń finansowych z tego wynikających,
  24. prowadzenie spraw związanych z depozytami wartościowymi i dbałość o prawidłowe ich zabezpieczenie, zgodnie z przepisami,
  25. organizowanie spotkań Dyrektora i kierownictwa Domu z mieszkańcami,
  26. udzielanie pomocy w rozwoju Samorządu Mieszkańców,
  27. prowadzenie sprawozdawczości ze stanu mieszkańców w jednostce,
  28. prowadzenie spraw związanych z odpłatnością za pobyt w Domu,
  29. prowadzenie spraw związanych z ubezwłasnowolnieniem mieszkańca,
  30. utrzymanie czystości w pomieszczeniach Domu,
  31. przygotowywanie pogrzebów osób zmarłych zgodnie z wyznaniem.

 

Do zadań Działu Administracyjno - Gospodarczego należy w szczególności:

  1. prowadzenie spraw związanych z całokształtem zagadnień inwestycyjnych, remontowych zabezpieczeń i zaopatrzenia technicznego, środków transportu, ochrony środowiska, dozoru technicznego i nadzoru sanitarnego, w pełnej zgodności z obowiązującymi przepisami,
  2. prowadzenie gospodarki środkami trwałymi, modernizacja, legalizacja, remonty, upłynnianie, złomowanie,
  3. nadzór techniczny w zakresie eksploatacji obiektów, właściwej konserwacji urządzeń technicznych, sieci, sprzętu, budynków  i budowli,
  4. czuwanie nad właściwym wykorzystaniem i eksploatacją pojazdów oraz utrzymanie ich w sprawności technicznej,
  5. nadzorowanie i organizowanie całokształtu spraw związanych z gospodarką materiałową i zaopatrzeniem,
  6. przygotowywanie i przeprowadzanie procedur oraz opracowywanie dokumentacji związanej z realizacją zadań remontowych, inwestycyjnych i zaopatrzeniowych zgodnie z Ustawą  prawo zamówień publicznych,
  7. zapewnienie należytego stanu sanitarno-higienicznego i przeciwpożarowego Domu i jego otoczenia,
  8. prowadzenie spraw związanych z eksploatacją urządzeń i wyposażenia oraz dokonywanie ich likwidacji,
  9. prowadzenie gospodarki energetyczno - cieplnej, utrzymywanie w stałej sprawności technicznej urządzeń grzewczych i dostosowanie parametrów grzewczych do warunków atmosferycznych,
  10. prowadzenie spraw związanych z praniem bielizny pościelowej, bielizny osobistej oraz ubrań mieszkańców i odzieży ochronnej personelu kuchennego i personelu opiekuńczego,
  11. prowadzenie robót remontowo - budowlanych oraz konserwacyjnych w obiektach Domu,
  12. dbanie o wygląd i estetykę obiektów i terenów, utrzymywanie terenów zielonych, prowadzenie robót pielęgnacyjnych,
  13. prawidłowe oznaczanie obiektów oraz komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej na terenie Domu.

 

Do zadań Działu Żywienia należy w szczególności:

  1. organizacja oraz zapewnienie optymalnych warunków żywienia pod względem zaopatrzenia, obsługi technicznej i gospodarczej,
  2. współpraca z lekarzem POZ w zakresie ustalania indywidualnych diet mieszkańców,
  3. przygotowywanie jadłospisów z uwzględnieniem gramatury zgodnie z zaleceniami dietetyka oraz  zadaniami żywienia dietetycznego, żywienia osób chorych i starszych,
  4. przygotowanie i wydawanie posiłków dla mieszkańców,
  5. regularne uzupełnianie podstawowych produktów żywnościowych oraz napojów w miejscach wyznaczonych do całodobowego dożywiania mieszkańców na wniosek kierownika działu terapeutyczno-opiekuńczego,
  6. prowadzenie bieżącej ewidencji osób żywionych (mieszkańców, pracowników i osób z zewnątrz),
  7. zapewnienie należytego stanu sanitarno-higienicznego w pełnym zakresie prowadzonych działań i odpowiedzialności (kuchnia, stołówka, pomieszczenia magazynowe i pomocnicze, itp.),
  8. prowadzenie spraw związanych z eksploatacją urządzeń  i wyposażenia Działu, w tym przestrzeganie przepisów bhp i ppoż.,
  9. prowadzenie gospodarki magazynowej ( zamawianie, przyjmowanie, przechowywanie i wydawanie artykułów spożywczych i innych, niezbędnych do właściwej realizacji zadań),
  10. współpraca z zespołem opiekuńczo-terapeutycznym w zakresie prowadzenia terapii zajęciowej mieszkańców oraz organizacji imprez okolicznościowych,
  11. zgodnie z obowiązującymi przepisami regulowanie zmian w dokumentacji HACCAP.

 

Do zadań Działu Finansowo – Księgowego należy w szczególności:

  1. przygotowywanie projektu budżetu Domu oraz kontrola jego realizacji,
  2. obsługa finansowo - księgowa Domu,
  3. opracowywanie planów dochodów i wydatków budżetowych Domu,
  4. sporządzanie sprawozdań, bilansów i innych informacji zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i wytycznymi,
  5. opracowywanie projektów decyzji i zarządzeń w zakresie planowania i realizacji planu finansowego Domu,
  6. bieżąca analiza funduszu płac w zakresie jego wykorzystania,
  7. dokonywanie kontroli wewnętrznych (w zakresie gospodarki materiałowej, żywieniowej, magazynowej, inwentarzowej),
  8. odpowiednie przechowywanie i zabezpieczanie dokumentów księgowych, ksiąg rachunkowych, spisów inwentaryzacyjnych oraz sprawozdań finansowych (archiwizowanie dokumentacji),
  9. bieżące i prawidłowe prowadzenie dokumentacji, wydawanie instrukcji i zaleceń w zakresie ochrony mienia będącego w posiadaniu jednostki,
  10. ewidencjonowanie operacji gospodarczych terminowo i zgodnie z obowiązującymi zasadami prowadzenia rachunkowości oraz zakładowym planem kont,
  11. dekretowanie dowodów bankowych i kasowych dotyczących rozliczeń,
  12. prowadzenie kasy Domu.
  13. obsługa Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

 

Do zadań inspektora ds. osobowych należy w szczególności:

  1. prowadzenie całokształtu zadań związanych ze sprawami pracowniczymi, w pełnej zgodności z obowiązującymi przepisami,
  2. dokumentowanie, przechowywanie, zabezpieczanie  i archiwizowanie akt osobowych pracowników i innych dokumentów związanych z zatrudnieniem,
  3. organizowanie właściwego naboru kadry zgodnego z wymogami kwalifikacyjnymi oraz Regulaminem organizacyjnym i strukturą  zatrudnienia,
  4. rozpatrywanie, załatwianie formalności dotyczących urlopów, szkoleń i podróży służbowych,  
  5. ewidencjonowanie i kontrolowanie czasu pracy, zwolnień lekarskich i absencji,
  6. przygotowywanie dokumentacji dotyczącej naruszeń porządku i dyscypliny pracy oraz udzielanych kar porządkowych,
  7. przygotowywanie i realizowanie spraw w zakresie ruchu   osobowego oraz wprowadzanie odpowiednich zmian w dokumentacji kadrowej,
  8. wydawanie opinii, zaświadczeń oraz udzielanie informacji o pracowniku na potrzeby wewnętrzne i instytucji zewnętrznych do tego upoważnionych,
  9. sporządzanie sprawozdań i innych informacji zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i wytycznymi,
  10. prowadzenie obsługi kancelaryjnej Domu,
  11. przygotowywanie zarządzeń  Dyrektora i innych wewnętrznych aktów normatywnych,
  12. prowadzenie dokumentacji z kontroli zewnętrznych i wewnętrznych,
  13. prowadzenie ewidencji skarg i wniosków oraz wszczynanie postępowania skargowego,
  14. aktualizacja informacji w Biuletynie Informacji Publicznej,

 

Do zadań inspektora ds. bhp i p.poż. należy w szczególności:

  1. nadzór nad właściwym stanem bezpieczeństwa i higieny pracy w Domu,
  2. organizowanie działalności kontrolno– instruktażowej  w zakresie bhp oraz zaopatrzenie materiałowo – techniczne,
  3. nadzorowanie pracy komórek organizacyjnych Domu w zakresie przestrzegania warunków bhp oraz organizowanie szkoleń w tym zakresie,
  4. prowadzenie postępowań powypadkowych, dotyczących pracowników, mieszkańców i innych osób, które ulegną wypadkowi na terenie Domu,
  5. prowadzenie spraw w zakresie ryzyka zawodowego,
  6. przygotowywanie analiz, sprawozdań i informacji z zakresu bhp i p.poż.

 

Do zadań inspektora danych osobowych należy w szczególności:

 

  1. przeprowadzenie inwentaryzacji zbioru danych oraz aktywów związanych z przetwarzaniem danych,
  2. informowanie i monitorowanie przestrzegania rozporządzenia o ochronie danych,
  3. prowadzenie dokumentacji przetwarzanych danych, w tym rejestr czynności przetwarzania, wytyczne dotyczące naruszeń, procedury, raporty i inne wynikające z przepisów prawa,
  4. sporządzanie sprawozdania z działalność i w zakresie przetwarzania danych osobowych.

 

Rozdział V – Zasady funkcjonowania domu

 

1. Decyzję o skierowaniu do Domu wydaje organ gminy właściwy dla osoby, w dniu jej skierowania, natomiast decyzję o umieszczeniu w Domu wydaje w imieniu Starosty Kierownik Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Gryficach.

2. Pobyt w Domu jest odpłatny, a wysokość opłat oraz sposób pobierania regulują zapisy ustawy o pomocy społecznej.

3. Przed przyjęciem mieszkańca, pracownik socjalny Domu ustala aktualną sytuację socjalno-bytową osoby w jej miejscu zamieszkania oraz udziela informacji o zasadach pobytu i sposobie funkcjonowania Domu.

4. Mieszkaniec korzysta z usług, których zakres i rodzaj wynika z indywidualnego planu wsparcia mieszkańca, opracowanego z jego udziałem, jeżeli udział ten jest możliwy ze względu na stan zdrowia.

5. Działania wynikające z indywidualnego planu wsparcia mieszkańca koordynuje pracownik Domu, zwany pracownikiem pierwszego kontaktu, wskazany przez mieszkańca Domu, jeżeli wybór ten jest możliwy ze względu na stan jego zdrowia i organizację pracy Domu.

 

Rozdział VI – Prawa i obowiązki mieszkańców Domu

 

§ 6

 

Mieszkańcom Domu przysługuje w szczególności prawo do:

  1. poszanowania godności, tolerancji, życzliwości i podmiotowego traktowania,
  2. całodziennego wyżywienia i zamieszkiwania,
  3. uzyskania pełnej informacji o usługach świadczonych przez Dom,
  4. posiadania niezbędnych środków higieny osobistej oraz przedmiotów osobistego użytku i odzieży,
  5. dobrowolnego uczestnictwa w zajęciach prowadzonych przez Dom,
  6. utrzymywania regularnych, osobistych i bezpośrednich kontaktów z rodziną oraz innymi osobami bliskimi,
  7. wnoszenia skarg i wniosków do Dyrektora Domu,
  8. tworzenia samorządu, który może przedstawić Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach dotyczących funkcjonowania Domu,
  9. bezpłatnego przechowywania środków finansowych,
  10. wyrażania własnych poglądów w sprawach ich dotyczących,
  11. wyrażania myśli i poglądów dotyczących życia w rodzinie, a także myśli religijnych i światopoglądowych oraz wykonywania praktyk religijnych,
  12. korzystania ze środków transportu stanowiących własność Domu, według obowiązujących w tym zakresie zasad,
  13.  wyboru, jeżeli wybór ten jest możliwy ze względu na stan zdrowia i organizacje pracy Domu, pracownika pierwszego kontaktu,
  14. rezygnacji z pobytu w Domu z wyjątkiem osób ubezwłasnowolnionych i kierowanych przez sąd.

 

Mieszkańcy Domu zobowiązani są  w szczególności do:

  1. przestrzegania postanowień zawartych w niniejszym regulaminie oraz w odrębnych regulaminach, zarządzeniach i instrukcjach dotyczących funkcjonowania Domu zatwierdzonych przez Dyrektora Domu,
  2. współdziałania z personelem i samorządem mieszkańców Domu w zaspokajaniu swoich podstawowych potrzeb,
  3. dbania na miarę możliwości o higienę osobistą, wygląd zewnętrzny oraz porządek w swoich rzeczach i wokół siebie,
  4. przestrzegania norm i zasad współżycia społecznego,
  5. wykazywania troski o ład i porządek panujący w Domu i na terenie należącej do niego posesji,
  6. dobrowolnego uczestnictwa w pracach porządkowych w Domu stosownie do wieku, możliwości i czasu,
  7. szanowania pracy innych podopiecznych i pracowników zatrudnionych w Domu,
  8. wykazywania troski o mienie i urządzenia znajdujące się w Domu,
  9. ponoszenia opłat za pobyt w Domu zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  10. regularnego i terminowego rozliczania się z księgowością Domu w zakresie zakupu leków, środków opatrunkowych i innych,
  11. przyczynianie się do dobrej atmosfery w Domu oraz prawidłowego jego funkcjonowania.

 

Rozdział IX – Postanowienia końcowe

 

1. Zmiana Regulaminu wymaga uchwały Zarządu Powiatu.

2. Regulamin organizacyjny obowiązuje od dnia uchwalenia przez Zarząd Powiatu.

 

Wytworzył:
Zespół Redakcyjny
Udostępnił:
Krupecka Dorota
(2003-09-29 10:29:09)
Ostatnio zmodyfikował:
Mateusz Waszyński
(2025-04-09 12:15:18)
       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki