Statut
Załącznik do Uchwały Nr VII/55/19
Rady Powiatu Gryfickiego
z dnia 28 marca 2019 r.
S T A T U T
DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ W GRYFICACH
ROZDZIAŁ I – Postanowienia ogólne
§ 1
Dom Pomocy Społecznej w Gryficach zwany w dalszej części statutu „Domem” działa na podstawie:
1. ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm),
2. ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (tekst jednolity Dz.U. z 2009 r., Nr 64, poz.. 593 z późn. zm),
3. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm. ),
4. ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223, poz. 1458 z późn. zm.
5. Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24 stycznia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie domów pomocy społecznej, niniejszego statutu.
§ 2
1. Dom Pomocy Społecznej w Gryficach jest jednostką organizacyjną Powiatu Gryfickiego, działającą w formie jednostki budżetowej.
2. Siedzibą Domu są Gryfice ul. Kościuszki 35.
3. Dom prowadzi działalność w Gryficach w budynkach przy ul. Kościuszki 35 i 71.
4. Dom jest jednostką stałego pobytu przeznaczonym dla osób przewlekle somatycznie chorych.
5. Domem kieruje dyrektor zatrudniony przez Starostę Powiatu Gryfickiego w oparciu o umowę o pracę.
6. Strukturę organizacyjną Domu oraz zakres działań poszczególnych komórek organizacyjnych ustala Dyrektor Domu, który w ramach swoich uprawnień prowadzi samodzielną politykę kadrową.
7. Struktura organizacyjna oraz regulamin organizacyjny Domu podlegają zatwierdzeniu przez Zarząd Powiatu.
8. Osoby są umieszczane w Domu przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Gryficach, zgodnie ze skierowaniem Ośrodka Pomocy Społecznej właściwego dla jej miejsca zamieszkania.
9. Nadzór nad działalnością Domu sprawuje Starosta Powiatu Gryfickiego przy pomocy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Gryficach, a w zakresie standardu usług – Wojewoda Zachodniopomorski.
ROZDZIAŁ II – Cele i zadania
§ 3
1. Dom zapewnia całodobową opiekę osobom, które z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności nie mogą samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu.
2. Dom świadczy następujące usługi na poziomie obowiązującego standardu:
- w zakresie potrzeb bytowych:
a. zapewnienia miejsca zamieszkania,
b. zapewnienia wyżywienia obejmującego co najmniej 3 posiłki dziennie, posiłki dietetyczne zgodnie z zaleceniami lekarza, dostęp do podstawowych produktów żywnościowych i napojów przez całą dobę,
c. wyposażenie w odzież i obuwie,
d. utrzymanie czystości;
- w zakresie potrzeb opiekuńczych:
a. pomoc w podstawowych czynnościach życiowych,
b. pielęgnacja, w tym pielęgnacja w czasie choroby,
c. umożliwienie mieszkańcom dostępu do korzystania ze świadczeń zdrowotnych,
d. pomoc w utrzymaniu higieny osobistej, pranie odzieży,
e. zapewnienie środków czystości i higieny osobistej dla mieszkańców, którzy nie są w stanie jej zakupić,
f. zapewnienie niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych;
- w zakresie potrzeb wspomagających:
a. świadczenie pracy socjalnej,
b. umożliwienie udziału w terapii zajęciowej,
c. podnoszenie sprawności i aktywizowanie mieszkańców,
d. korzystanie z punktu bibliotecznego oraz codziennej prasy,
e. umożliwienie udziału w imprezach kulturalnych i turystycznych, organizowanych uroczystościach świątecznych i okazjonalnych,
f. umożliwienie zaspokojenia potrzeb religijnych poprzez kontakt z kapłanem zgodnie z wyznaniem mieszkańca,
g. sprawienie pogrzebu zgodnie z wyznaniem i wolą zmarłego mieszkańca,
h. zapewnienie warunków do rozwoju samorządności mieszkańców domu,
i. stymulowanie nawiązania , utrzymania i rozwijania kontaktu z rodziną i społecznością lokalną,
j. finansowanie mieszkańcowi domu nie posiadającemu własnego dochodu wydatków na niezbędne przedmioty osobistego użytku, w kwocie nie przekraczającej 30% zasiłku stałego, o którym mowa w art.27 ust.5 ustawy o pomocy społecznej,
k. zapewnienie przestrzegania praw mieszkańca oraz dostępności do informacji o tych prawach dla mieszkańca domu,
l. zapewnienie bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych,
m. umożliwienie mieszkańcom sprawnego wnoszenia i załatwiania skarg i wniosków,
n. umożliwienie regularnego kontaktu z dyrektorem domu w określonych dniach tygodnia i godzinach, podanych do wiadomości w dostępnym miejscu, o podejmowanie działań zmierzającym do usamodzielnienia mieszkańca w miarę jego możliwości oraz umożliwienie podjęcia pracy, szczególnie mającej charakter terapeutyczny.
3. Zakres i poziom usług świadczonych przez dom powinny uwzględniać w szczególności wolność, intymność i poczucie bezpieczeństwa mieszkańców domu oraz stopień ich fizycznej i psychicznej sprawności.
ROZDZIAŁ III – Majątek i finanse
§ 4
1. Dom prowadzi gospodarkę finansową według zasad określonych w ustawie o finansach publicznych.
2. W użytkowaniu Domu znajduje się mienie przekazane Domowi w zarząd, niezbędne do jego działalności.
ROZDZIAŁ IV – Postanowienia końcowe
1. Zmiany Statutu wymagają uchwały Rady Powiatu.